
Forradalom- Az Emberi és Polgári Jogok
RÉGI REND ÉS ÚJ ESZMÉK
A Napkirály Franciaországa a 18. században is Európa egyik nagyhatalmának számított, de a királyságnak már kicsit sem volt akkora tekintélye, mint XIV. Lajos idején. A felvilágosodás új gondolatai, az amerikai alkotmányban leírt szabadságjogok gyorsan terjedtek. Nemcsak a nemeseg és a papok egy része szeretett volna már kapitalista módon vállalkozni, de a polgárok is egyenlő gazdasági-politikai beleszólást akartak a hatalomba. Végül az államcsőd közeli helyzet, az egymást követő hideg telek és éhínségek miatt az új király, XVI. Lajos arra kényszerült, hogy összehívja a rendi gyűlést.

Itt már azonban a "harmadik rend" egyenlő jogokat követelt, és egy új alkotmányt, meg alkotmányos királyságot látott volna szívesen, angol példára. A király, nem kicsit félreértve a helyzetet, erőszakkal akarta bezáratni a gyűlést, közben azonban Párizsban nagy tömegek lázadtak fel, megostromolták a gyűlölt börtönt, a Bastille-t. A forradalom gyors terjedése miatt pánik tört ki: miközben a parasztok kastélyokat gyújtogattak vidéken, a nemesség összepakolt és a szomszédos német államocskákba emigrált. Az elavult földesúri-jogi rendszernek végül egy éjszaka maga a nemesség vetett véget: lemondtak minden előjogukról, eltörölve a robotot, tizedet, földesúri adókat. A "szabadság, egyenlőség, testvériség" jelszó nevében megfogalmazták, hogy minden francia állampolgár ugyanúgy a jogállam tagja, állampolgári jogokkal és kötelességekkel. Az olyan jelképek mellett, mint a háromszínű zászló, a kokárda, a vörös sapka és a "Szabadság nőalak", hamarosan egy sokkal kézzelfoghatóbb dokumentumot állítottak össze, elsősorban a pár évvel korábban készült amerikai Függetlenségi Nyilatkozat mintájára: megszületett az Emberi és Polgári Jogok Nyilatkozata.
Alapkérdések
Első változatát La Fayette fogalmazta és Thomas Jefferson, az amerikai függetlenségi nyilatkozat szerzője is átnézte. Legfontosabb gondolata, hogy a Függetlenségi Nyilatkozathoz hasonlóan kimondja, hogy "minden ember szabadnak és jogokban egyenlőnek születik". Ez az alapja a híres hármas jelszónak: szabadság, egyenlőség, testvériség.
A Szabadságot a IV. cikkely határozza meg, de több is foglalkozik ezzel a gondolattal ( A szabadság fogalmába így beletartozik a pluralizmus is (szabad a véleménynyilvánítás, illetve el kell fogadni, hogy párhuzamosan lehetnek más vélemények is) amely szintén a felvilágosodás gondolata. Kimondja, hogy szabad vallásgyakorlat van, ennek hatására jelennek meg a nem hívők csoportjai is.
Az Egyenlőség gondolata a felvilágosodáskori istenfelfogás következménye. Olyan módon, hogy ez az új gondolkodásmód nem fér össze a korábbi elképzeléssel, mely szerint a király Isten kegyelméből uralkodik. Megalkotják ezért a Népfelség elvét.
A Jognyilatkozatban is fellelhetjük azt a határozatot, hogy a parlamenti választásoknak szabadnak kell lenniük. Montesquieu: A törvények szelleméről című alkotásában kimondja, hogy a hármas hatalom (törvényhozói, bírói, végrehajtói) közül bármely kettő egy kézbe kerülésekor zsarnokság, elnyomás alakulhat ki. Ezeken kívül még kiemelkedően sokat hallunk a tulajdonról. A tulajdon, a XVII. pont szerint szent és sérthetetlen. Ez a cikkely szemlélteti a legjobban, hogy a polgárság nézeteivel van dolgunk. A sajtószabadság gondolata is fellelhető a Nyilatkozatban, a baloldali sajtó ezt mégis támadta, hiszen a közösséget sérti, ha nem jó cikkek jelenek meg. Külön foglalkozik a személyiségi joggal, a személyi szabadsággal.
Pontról pontra
- Minden ember szabadnak és jogokban egyenlőnek születik és marad; akkor lehet csak különbség, hogyha valaki hasznos a többi ember számára.
- Szabadság, a tulajdon, a biztonság és az ellenállás joga az alapjogok.
- A nemzet adhat csak engedélyt a hatalom gyakorlására.
- A szabadság annyit jelent, hogy mindent szabad, ami másnak nem árt. Tehát addig szabad valamit csinálni, amíg az más ember szabadságát nem sérti, vagy korlátozza a jogait. Ez persze nagy vitákat okozhat, mert nagyon nehéz pontosan értelmezni.
- A törvényeknek kell engedelmeskedni, ha nincs valamire törvény, az nem lehet kötelező.
- A törvény mindenkire egyformán vonatkozik és mindenki egyformán lehet állami alkalmazott, ha képes ellátni a feladatát.
- Törvénytelenül nem lehet letartóztatni, börtönözni senkit sem. Engedelmeskedni viszont kell mindenkinek!
- Visszamenőleg nem lehet senkit sem megbüntetni, tehát amíg nemvolt rá törvény, addig nem volt büntetendő! Amúgy sem lehet túl kegyetlen büntetéseket hozni.
- Az ártatlanság VÉLELME (addig, amíg bűnössé nem nyilvánítják, minden ember ártatlannak számít). Addig tehát előzetesen, gyanúsítottként van letartóztatásban, és bizonyítani kell, hogy bűnös (még ha bűnösnek vallja magát, akkor is!)
- Senkit meggyőződése, vallási s egyéb nézetei miatt háborgatni nem szabad, kivéve ha a meggyőződés törvényes rendet nem sérti.
- Minden polgár szabadon szólhat, írhat s nyomtathat ki bármit, de itt is vigyázni kell: más emberek jogait nem szabad megsérteni,
- A jogok megvédésére kell karhatalom (rendőrség, katonaság).
- Mindenkinek adóznia kell, közösen kell fenntartani az államot, ez a közteherviselés.
- A polgárok egyénileg vagy képviselők útján joguk szavazzák meg az adókat, figyelik, hogy mire költik az adójukat, a pénzüket, és joguk van mindenről tudni.
- És minden állami alkalmazottat el kell számoltatni a rá bízott KÖZPÉNZZEL:
- A törvényhozó és a végrehajtó hatalom szétválasztása nélkül NINCSEN ALKOTMÁNY.
- Tulajdonától - lévén a tulajdonjog szent és sérthetetlen - senki meg nem fosztható, legfeljebb csakis igazságos és előzetes kártalanítás fejében.